Direct @ contact!
Enquêtes
Organisatie info
acties
Click here for more information about survivalrunning Mehr information uber survivalrunning Il benvenuto sul luogo dei Paesi Bassi di Survivalbond Survivalrun. In altre parole: Una lotta contro gli elementi (acqua, calore, vento ecc) in una zona naturale,!

Klik hier voor informatie over het Handige Boekje

Klik hier voor informatie over het boekje Jeugdtraining

Klik hier voor informatie over de ShirtShop van Eddy

Klik hier om survivaldiploma
Gebruikers Online
Gasten online: 1

Leden online: 0

Totaal aantal leden: 467
Nieuwste lid: Olgazx85
Survivalrun - Wat is het?

 

De survivalrun
Een zware en veelzijdige vorm van duursport. Een groeiende tak van sport, waarbij het lange-afstand lopen gecombineerd wordt met het overwinnen van verschillende zware hindernissen, die het uiterste vragen van de deelnemers die deelnemen aan de landelijk georganiseerde wedstrijden. Niet alleen wordt een aanzienlijke krachtinspanning verwacht van de atleten, ook souplesse en techniek spelen een bepalende rol voor het uitlopen van een survivalrun.

Souplesse, techniek en kracht. Foto: Floris van Amerongen

Kan ik dat ook?
Deze vraag horen we dikwijls aangezien de mythe rondom de survivalrun er niet om liegt. Alles kan! Zolang je over de wil beschikt om er voor te gaan. Ongetraind aan de start verschijnen kan natuurlijk consequenties hebben voor het verloop van de run waar je aan deelneemt. De survivalrun is namelijk zwaar. Naast de hindernissen die je moet volbrengen sta je in een constante "strijd tegen de elementen van de natuur". Daarbij speelt de toestand van het terrein waarover het parcours is uitgezet een belangrijke rol.

Balkenklim. Foto: J�rge van EijckNog meer van belang zijn de weersomstandigheden. Goede kleding, conditie en voorbereiding sterken je tegen deze elementen. Water in combinatie met wind en lage temperaturen plegen onbewust een grote aanslag op je spieren en je uithoudingsvermogen.

Er kan gesteld worden dat een mens veelal meer kan dan hij denkt. Je ontdekt krachten van je zelf die je je nooit voor mogelijk hebt kunnnen houden. Regelmatig zien wij nog deelnemers die besloten hebben eens een keer mee te willen doen en met de heldere blik van de overwinning sterk afstekend ten opzichte van het vermoeide lichaam de finish bereiken. De trots die daarvan afstraalt is onbeschrijfelijk. De toeschouwers vinden het prachtig en denken heimelijk: "zou ik dat ook kunnen". Natuurlijk, als jij dat wilt dan kan dat!

 

 

 

 

Het rode armbandje
Bij de inschrijving/aanmelding van de run op de dag zelf ontvang je naast je t-shirt met startnummer een rood armbandje als extra motivatie. Je kunt namelijk nog zo snel het parcours doorlopen, als je armbandje je wordt afgenomen dan eindig je veel later in het klassement dan de runner die later maar wel met armbandje binnen komt. Het armbandje kan afgenomen worden, of kun je inleveren indien je een hindernis niet kunt volbrengen. Bij sommige wedstrijden wordt er per gemiste hindernis een gaatje in je rechtermouw geponst. Het aantal gaatjes heeft daardoor weer invloed op het eindklassement. De regels staan per run vermeld in het programma boekje. Maar feit blijft: hoe lang je er ook over doet, alle hindernissen behalen en je armbandje behouden geeft je het grootste gevoel van voldoening, en daar gaat het om.

 


Voorbereiding
Een goede voorbereiding op een survivalrun geeft je het meeste plezier tijdens de uitvoering ervan. Je kunt looptraining combineren met krachttraining, je voeding en rust aanpassen ter voorbereiding etc. Maar van groter belang is het dat je goed begeleid wordt in de voorbereiding naar een run. Kijk op de pagina trainingen om te zien of er bij jou in de buurt trainingsmogelijkheden zijn.

Swingover in Beltrum, 2001. Foto: Willy ter Selle
Kleding
Je kleding dien je aan te passen aan de weersomstandigheden van dat moment. Je te warm kleden kan net zo nadelig werken als je te koud kleden. Dit vereist enige kennis van je eigen lichaam. Je kunt kiezen voor een koude of warme start waarna je vervolgens gedurende de run je kleding aanpast. Een t-shirt wordt beschikbaar gesteld door de organiserende stichting of vereniging. Vaak wordt geadviseerd hieronder een thermohemd te dragen aangezien je regelmatig tijdens een run in contact komt met water maar ook in een beschut bos of een uitgestrekt winderig weiland of akker terecht kunt komen.

De legging (strakke elastische sportbroek) zorgt voor een optimale bewegingsvrijheid, zowel in het water als in het bos omdat deze niet achter takken of delen van hindernissen blijft haken met alle gevolgen van dien. Tevens houdt de legging de temperatuur van de spieren stabiel aangezien de broek ook sneller droogt. De legging is in verschillende kwaliteiten, diktes en materiaalsoorten te verkrijgen. Pas deze aan op de temperaturen van de dag van de run. Je dient er voor te zorgen dat je legging aansluit bij je enkels aangezien dit je beschermt tegen (schaaf)wonden van het touw en netwerk of braamstruiken en takken.

Brugklim in Leeuwarden. Foto: J�rge van EijckSchoenen
De keuze in sportschoenen is zeer persoonlijk. Belangrijk is dat deze licht en sterk zijn en voorzien zijn van een grof profiel dat voorkomt dat je gemakklijk uitglijdt (in een hindernis of in een glibberig akkerveld bijvoorbeeld). Het materiaal moet sterk zijn omdat de schoenen veelal in contact komt met de touwen en het hout van de hindernissen waardoor slijtage snel optreedt. Zorg er ook voor dat het profiel dusdanig is dat je voldoende grip hebt op het touw, een beenklem die je in een verticaal touw zet om naar boven te klimmen mag niet gaan glijden. Vraag advies aan een trainingscentrum bij jou in de buurt. De meeste sportwinkels weten namelijk niet altijd waar ze over praten als het gaat om een survivalrun.

Verder kun je nadenken over het gebruik van mutsen en handschoenen, echter dit is eveneens zeer persoonlijk. Een muts is aan te raden bij zeer lage temperaturen (70% van je lichaamswarmte verlaat het lichaam nl. via het hoofd) maar kan ook zorgen voor hittestuwing. Maar een muts kun je altijd snel wegstoppen achter je broek of t-shirt bijvoorbeeld als het een ongemak vormt. Handschoenen worden voor het nemen van de hindernissen afgeraden. Deze hebben veelal te weinig grip waardoor je gemakkelijk uit een hindernis glijdt. Direct contact met het touw is het meest wenselijk maar kan (indien niet voldoende getraind) zorgen voor blaren. Handschoenen kun je net als een muts gemakkelijk achter je kleding wegstoppen en tussen de hindernissen door dragen zodat je handen lekker warm blijven.

 

 



Iedereen heeft zo zijn eigen drankgewoontes tijens de run.Voorbereiding
Naast de training voorafgaande aan de run moet je zorgen voor een goede warming-up. In een survivalrun gebruik je nagenoeg alle spieren van je lichaam (dat voel je anders vanzelf wel de volgende dag). Kom dus ruim op tijd zodat je hier voldoende tijd aan kunt besteden. In de koude periodes kun je je insmeren met vaseline of uierzalf (ook dit is zeer persoonljk). Let erop dat de handen aan de binnenzijde vrij zijn van vet anders worden de hindernissen nog zwaarder en glibberiger. Houdt de holtes vrij van vet (oksels, knieholtes) om warmtestuwing te voorkomen. Verder is het aan te raden in de dagen voorafgaand aan een run goed te letten op je slaap- en eetgewoontes.

Verzorging tijdens de run
De organiserende stichtingen en verenigingen zorgen tijdens de run ook voor een verzorging. Naast verspreide posten met water, sportdrank en fruit (bananen bijvoorbeeld) zijn er ook ehbo posten. In runs met waterpartijen zorgt de organisatie veelal voor duikers die tijdig kunnen ingrijpen indien zich een calamiteit voordoet. Let tijdens een run zelf ook op je collega survivalrunner, die verantwoording draagt een ieder maar dit zou eigenlijk een overbodige opmerking moeten zijn.

 

Coachen en verzorgen door toeschouwers of supporters is niet toegestaan.
Dit om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Overtreding van deze regel kan diskwalificatie tot gevolg hebben.

 

Shoutbox
Je moet ingelogd zijn om shouts te kunnen plaatsen.

24-04-2017 20:38
Oei... nog maar een paar plaatsen KSR, JSC of recreatief vrij bij de www.dronterlandru.
..

17-04-2017 19:43
voor de Survivalrun in De Knipe zijn in KSR, MSR en JSC nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar om de startgroepen aan te vullen

04-04-2017 19:54
Dronterlandrun teaser 21 mei https://m.faceboo...63
99641363

01-04-2017 20:35
De inschrijving door licentiehouders voor de Survivalrun in De Knipe is geopend t/m 14 april. Daarna alleen nog voor recreatieve categorieën

16-03-2017 22:50

03-02-2017 17:13
Inschrijvingen Dronterlandrun 21 mei zijn geopend! VOL=VOL. www.dronterlandru.
..

23-01-2017 09:23
RTV Drenthe was op bezoek in Havelte http://www.rtvdre.
..-hardlopen

Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Lid worden?

» Klik hier «


Wachtwoord vergeten?
Vraag hier om een nieuw wachtwoord.