Hallo
ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het opbouwen van een survivalrun. Wat mij onderandere opviel is het in mijn ogen het, in bepaalde gevallen, onzinnige gebruik van "beveiligings" prussiks.
Voor een bepaalde hindernis gebruiken wij een 24 mm lijn (gecertificeerd op 15 ton). deze hangt in 2 grondankers (samen 8 ton) in deze 2 ankers hangt een wadra (pin breekt bij 3200 kg) . aan de andere kant zit de lijn vast op een boom van ca 20cm doorsnee. uiteraad is de lijn doorgeknoopt naar de 2 wadra's voor als de warda 'knapt' . volgen wij het nog??? nu komt de grap. in eerste instantie dacht ik er moet een prussik op dus doe ik dat met een 11mm klim lijn ( 2500 kg) indubbel = 5000 KG . (wat eingelijk al niet kan ). Maar nee het moet 12 mm plastic lin van +- 2000 kg.
Met andere woorden word er uberhaupt naar de breeksterkte van lijnen gekeken?
Wat in mijn ogen dan beter is dat men doorknoopt naar een gelijkwaardige boom (of dikker) 1ste, 2de punt principe.
Nu vernam ik ook dat de regels voor volgend jaar nog eens aangescherpt worden. er mogen geen span apparaten (opspanning) tussen cq in hindernissen. Waarom? ik zie het namelijk al voormij. men neme 1 tractor (kracht onbekend), 1 opspanknoop en rijden maar, stoppen en vastzetten. het gevaarlijke hiervan hoef ik hopelijk niet uit te leggen. Laat gewoon die spandingen er tussen dan gaat het in ieder geval nog iets gecontroleerd.
Ik ben het met je eens dat sommige maatregelen voor de bouwers soms niet goed te volgen zijn. Dit komt wellicht ook door het feit dat dit niet goed gecommuniceerd en onderbouwd wordt richting de clubs.
- Dwarssjorringen (balk op boom met 12mm touw) die vanaf het nieuwe seizoen geborgd moeten worden?? Ik zou daar wel graag een goede onderbouwing van willen hebben.
Maar soms is het ook verstandiger om de minimale eis juist niet toe te passen, maar zelf logisch te redeneren.
- Op een boventouw van 40mm met een lengte van 60mtr. waarin diverse hindernissen hangen en ruimte is voor 6 atleten zou een 12mm borgtouw volstaan. De knoop en bevestigingshoek zorgen voor circa 50% minder breekkracht. Misschien is het dan wel verstandiger om een dikker borgtouw toe te passen (wij doen het in elk geval wel).
Zelf ben ik een voorstander van het geven van kaders. Leg de verantwoording bij de clubs neer voor het bouwen van een veilige hindernis. Dit betekend niet dat iedereen maar wat aan moet klooien, maar dat ze dit ook kunnen onderbouwen aan de PC die komt keuren. Die kan dan altijd nog ingrijpen als het dreigt mis te gaan.
De minimale eisen zijn denk ik meer in het leven geroepen als een pakket voor de verzekering.... hopelijk mede onderbouwd door een inschatting van de parcourscie.
Dat is ook een mooi punt. een dwarssjorring extra borgen. waarom? alleen voor de verzekering? een goed gelegde knoop gaat niet los.
Het word tijd dat de regels eens echt duidelijk worden uitgelegd. er wordt steeds naar het handige boekje verwezen. ( versie 1 jaar 2000?) Misschien eens tijd voor een nieuwe versie ? ( na goed beraad )
@Sieger Ik denk dat de parcours cie nog wel een enthousiast lid kan gebruiken die bv de revisie van dat boekje (indien nodig) gaat trekken
Meld je aan http://www.surviv...page_id=36